Thursday, October 9, 2008

sikap pelajar @ pengurusan akademik

waaaa..banyaknya kerja perlu disiapkan.

Kenapa lah sistem pendidikan di Malaysia samada di peringkat sekolah atau universiti banyak memberi tekanan kepada pelajar.

Adakah sebab tidak mampunya pelajar membahagi masa dengan bijak atau terlalu banyak kerja kursus atau tugasan serta laporan-laporan yang perlu disiapkan.

Atau pun adakah di sebabkan oleh sistem yang hanya tahu memberi tugasan tanpa menghiraukan apa yang dialami dan dirasai oleh pelajar.

Tekanan yang terpaksa dihadapi oleh pelajar terutama pelajar universiti cukup ketara. Tugasan-tugasan yang perlu dihantar sebelum peperiksaan akhir bermula.

Selesai tugasan di hantar, selesai satu tekanan, bermula satu lagi tekanan, tekanan peperiksaan. Bilakah pelajar ingin mengulangkaji andai minggu ulangkaji ( study week ) di penuhi dengan menyiapkan tugasan.

Mungkin pihak pengurusan akademik mampu mengubahnya untuk kebaikan semua pihak.

Mungkin susah untuk memuaskan hati semua pihak, tapi biarlah keputusan tersebut adalah keputusan menang-menang, bukannya keputusan berpihak kepada sebelah pihak.

samalah kita berfikir,kerana hal ini akan terus berlaku setiap semester..

2 comments:

current[TEASER] said...

salam...
agree with your post kayjogja.
i do feel the same when it comes to this matter.bunch of assignment for students to do and urge them to submit it as the final coming nearer...depressed!

kayjogja said...

waslam..betul2..kadang 2keterlaluan..stdy week mcm xde makna sebb due date assgmnt..n kadang2 assgmnet y di beri last minit utk di disiapakn sngt2 la menyakitkan hati..