Wednesday, November 12, 2008

KuASa @ PoWer




"Mee Kari"

"Nasi Ayam"

"Char Koteow"

"Rojak Mee satu"

"Tea Ais satu"

"Milo Ais kaw satu"

"Sirap Limau Ais satu"

"Roti Planta satu"

"Roti Kosong dengan Roti Telur, campur sekali ek"

"Bang jap. ABC satu, cendol dua"

Selesai menjawab peperiksaan TBC 3012 atau Coswer Development in Biology semalam aku dan kawan-kawan bergerak ke Karim Corner. Tempat kegemaran menghilangkan tekanan menjawab soalan.

Wah, banyak sungguh!. Banyak sungguh pesanan makanan. Memang betul-betul lapar ni. Dengan kekuatan ahli meja seramai hampir 9 orang, semua makanan di habiskan. Kemudian mesyuarat tidak formal diadakan. Mesyuarat ke?? tidaklah, sekadar berbual-bual kosong.

Tetiba sahabatku membelek akhbar Utusan sambil membaca berita bertajuk "Obama sedia menutup Guatanamo Bay". Dengan spontan berkata,"baguslah ditutup kerana tidak seharusnya diwujudkan tempat tahanan seperti itu. Penahanan tanpa pembicaraan adalah sesuatu yang tidak berperikemanusiaan". Kemudian dia menambah, "harap-harap lepas ini Obama betul-betul lah menutup Guatanamo, nama pun president Amerika, jangan jadi macam Bush"

"Ye la, president ini ada kuasa, apa yang di arah wajib di buat oleh Exco dan orang-orang bawah",sambung seorang lagi sahabat ku sambil menjeling ke arah Farouk, sahabatku yang memegang jawatan president sebuah kelab di UPSI.

Benarkah presiden, pengerusi, pesuruhjaya atau ketua mempunyai kuasa veto. Kuasa memilih dan kuasa untuk menjatuhkan sesuatu hukuman?. Presiden wujud dan dilantik dengan persetujuan dan undian dari majoriti ahli, jadi wajarlah president mempunyai kuasa memilih. Tapi seperkara penting yang harus di ingat, tiada konsep pilih bulu bila bergelar ketua. Tidak perlu wujudkan pasukan kroni, pasukan kipas bos atau pasukan mengampu bos, ketua harus sedar peranan dan tanggungjawabnya. Ahli yang berjasa disanjung, yang sepi diketepikan. Dalam perjuangan jangan dikira kaum kerabat, andai kaum kerabat tidak berjasa, ketepikan. Biar insan yang ingin berjsa teruskan perjuangan. Inilah lumrah ketua, bekerja sepenuh hati tanpa mengira ahli, berkhidmat demi kebaikan dan kemajuan sesuatu organisasi.

Kuasa-daya, kemampuan, kudrat, keupayaan, tenaga, kesanggupan, minat, hak, wibawa, pengaruh, mandat, perintah, curahan, amanah, keagungan, kawalan, ketahanan, ketabahan, karisma, kekuatan, graviti, tekanan -Tesaurus Bahasa Melayu Dewan (1998)-


~insan tulus di angkat, insan korupsi di buang~

Lumrah alam, yang mengalir tetap arahnya kebawah biar di paksa untuk menentag lumrah, akhirnya ia tetap kembali kepada fitrah. Kenali usulmu melalui Penciptamu.

No comments: