Monday, November 3, 2008

UPSI & MPSI - Beza nama atau produk??

Manusia pandai mengkritik, tidak salah rasanya mengkritik tapi jadilah pengkritik yang berhemah. Mengkritik dengan ilmu bukannya mengkritik dengan emosi. Berilah pendapat atau cadangan supaya apa yang kurang yang dikritik itu dapat di perbaiki. Itulah beza pengkritik yang berniat menghentam dan pengkritik yang berniat untuk membantu.

Tadi aku keluar lepak dengan senior fizik , hampir sejam juga kami melepak tadi. Tapi bukannnya lepak kosong kerana dalam berbual-bual itu, terpacul dari mulutnya isu yang berlaku semasa dia melakukan program motivasi di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) berdekatan.

“Ko nak tau aku ari tu wat program motivasi kat MRSM *****(nama dirahsiakan), tapi yang tak bestnya cara cikgu-cikgu kat MRSM tu”

“Apa yang jadinya?Depa tak bagi support ke?”

“Bayangkan kami dah nak bertolak ke sana,baru diorng bagitau yang healer tak dapat disediakan,asrama penginapan tak diberi, sedangkan dulu katanya semuanya tak da masalah”

“Then korang wat camna?”

“Kitorang usaha gak berbincang then diorng bagi kami tido kat sick bay (istilah untuk bilik sakit di MRSM)”

“Nasib baik dapat”,sambungku sambil senyum.

Tapi aku tengok mukanya macam nak sambung lagi ayat dia, mungkin ada yang betul-betul dia tidak puas hati ini.

“Yang tak bestnya diorng boleh pula kata mereka sebenarnya tak berapa suka kami pergi sana, kata diorang produk UPSI tak kauliti. Anak suluh budiman mana yang tak panas”

“Apa tindakan korang lepas tu”

“Kami pendam ,sebab nak program berjalan gak,tapi aku janji,tak kan aku hantar anak aku pergi belajar di MRSM nanti!”

Ada atau tidak anak suluh budiman yang tidak marah mendengar ayat di atas. Tapi ini sememangnya berlaku, ini bukannya wabak yang baru menular. Kebanyakan sekolah di Malaysia seolah-olah memandang serong terhadap produk UPSI. Dari pemerhatian dan perbualan dengan guru-guru di sekolah-sekolah harian, wabak ini bermula apabila Maktab Perguruan Sultan Idris(MPSI) di naik tarafkan ke UPSI. Mungkinkah cara dan sistem MPSI lebih baik berbanding UPSI?. Atau adakah disebabkan ada ujian untuk memasuki MPSI atau maktab-maktab lain menjadi pengukur kejayaan seorang guru?. Pernah saya ingin menjalankan program kemasyarakatan di Klang, tapi menyedihkan masyarakat seolah tidak tahu wujudnya UPSI.

“Anak-anak ini semua dari mana?”

“UPSI, encik”

“UPSI itu apa?”

“Universiti Pendidikan Sultan Idris kat Tanjung Malim, encik”

“Tanjung Malim??, sama tempat dengan MPSI ke?”

Maka terpaksalah kami menerangkan dengan penuh hemah kepada pengetua tersebut bahawa MPSI telah dinaik taraf menjadi UPSI. Namanya lain tetapi masih mengeluarkan produk guru yang insyaAllah mendidik pelajar.

Semoga kita, mahasiswa dan mahasiswi UPSI sedar akan cabaran ini. Bukannya cabaran mengajar pelbagai kerenah pelajar sahaja yang perlu di pikul, tapi hidup bermasyarakat yang dituntut oleh komuniti. Jangan biarkan wabak yang menular menjadi kanser yang tiada ubatnya.

~berubah kerana hati, sukar diundurkan semula ke titik hitam~

No comments: